Hartelijk dank
Bedankt voor uw bericht. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bedankt voor uw bericht. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Een maand voor de plaatsing van het kind wordt met de ouders een intakegesprek gehouden door zowel de leidinggevende van de locatie als de pedagogisch medewerker. Tijdens dit gesprek wordt een datum afgesproken voor de eerste wendag. Deze dag kan ook voor de plaatsingsdatum gepland worden.
Totaal zijn er 2 wen momenten:
Buiten zijn en buiten spelen vinden de meeste kinderen heerlijk. Het biedt mogelijkheden aan kinderen om te rennen, roepen, fietsen, etc. Ons beleid is erop gericht dat kinderen zo veel mogelijk buiten komen. Wij vinden dat buitenspelen bij het dagelijks programma hoort en niet alleen gekoppeld moet worden aan mooi weer.
Kinderen hebben de drang dingen te ontdekken, hun wereld te vergroten. Een kind dat ergens vanaf wil springen, leert de afstand in te schatten en spelenderwijs met risico´s om te gaan. Buiten spelen is niet alleen goed voor de motorische, maar ook voor de cognitieve en sociale ontwikkeling. Daarnaast is buiten spelen van belang voor de mentale ontwikkeling van kinderen. Afstanden inschatten, eigen grenzen bepalen bij het boompje klimmen of over muurtjes lopen; allemaal vaardigheden die het hele leven van pas kunnen komen. Maar ook de verschillende seizoenen ervaren met regen, sneeuw en een lekker zonnetje. De verschillen zien tussen de bomen in de zomer en de winter en het verschil in de geur van bloemen opmerken.
Kinderen brengen tegenwoordig veel tijd binnen door (computer en televisie). Hierdoor zijn er steeds meer kinderen in Nederland met overgewicht. Buiten bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid. De buitenruimte bij Kinderopvang Het Zaans stationnetje is ingericht voor, en afgestemd op, alle leeftijdsgroepen. Zo kunnen de kinderen elkaar ontmoeten om samen te spelen, samen met de pedagogisch medewerkers buiten te zijn, etc. Het buiten spelen voorziet in verschillende (individuele) behoeften, zoals bijvoorbeeld ontdekken, hangen, terugtrekken, creatieve en motorische activiteiten.
Buiten kunnen er allerlei dingen gedaan worden. De natuur in, samen een moestuintje maken en zien hoe de planten groeien. Maar ook een uitstapje naar de kinderboerderij of lekker met elkaar spelen in de zandbak. Bij buiten spelen hoort nat en vies worden. Dus kleren die tegen een stootje kunnen en smerig mogen worden horen daar bij, net als regenlaarzen.
Wij, volwassenen zijn ontzettend product- en resultaatgericht. Een volwassene zal geen gaten in de tuin graven om te ervaren hoe dit is of een stift pakken om te kijken wat er gebeurt als je die met de punt hard op een papier duwt. Volwassenen zijn doelgericht, een gat graaf je alleen als je erin iets wilt planten.
Voor kinderen is alles wat zij doen nieuw, zij leren de wereld kennen door herhaling, door op onderzoek uit te gaan en te experimenteren met materialen.
Wij streven er niet naar om de kinderen de ontdekte wereld te geven, maar wij steven naar de optie hen zelf op ontdekkingstocht te laten gaan. We willen dat ze in die ontdekkingstocht kennis maken met 100 talen. Dit doen de medewerkers van Kinderdagverblijf ’t Zaans Stationnetje door verschillende materialen aan te bieden, die aansluiten bij de belevingswereld en ontwikkeling van de kinderen.
Er worden knutsel-, beweeg- en spel- activiteiten aangeboden. Kinderen worden op het kinderdagverblijf uitgedaagd en gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen. Kinderen moeten zelf de keuze maken of zij wel of niet meedoen aan een activiteit. Een knutselactiviteit hoeft niet altijd uit te lopen op een product. Het gaat meer om het experimenteren en ontdekken van de materialen (proces) dan het uiteindelijke gewilde resultaat. Het eindresultaat mag misschien voor ons als volwassenen niet logisch zijn maar voor een kind is zijn gemaakte zon een zon.
In het dagelijks handelen, laten de medewerkers van Kinderdagverblijf ’t Zaans stationnetje zich zoveel mogelijk leiden door de individuele behoeften en wensen van de kinderen. In ons dagritme hebben we gekozen voor enkele vaste momenten, dit geeft rust en schept duidelijkheid voor de kinderen en medewerkers.
De globale dagindeling ziet er als volgt uit:
Tijdstip | Activiteit |
---|---|
7.00u tot 9.30u...... | Binnenkomst: Kinderen worden gebracht op de groep waar we samen verzamelen. Rond 08.00u splitsen we de groepen en gaan de oudere kinderen mee met hun leidster naar hun eigen groep. |
9.30u tot 10.00u | Samen de dag beginnen: De kinderen komen aan tafel zitten. Hier word met het welkomstliedje `goede morgen Jan fijn dat je er bent `een start gemaakt aan de dag en kunnen de kinderen zien wie er die dag zijn. Er wordt gezamenlijk gezongen, een verhaal voorgelezen of met elkaar gesproken over de dag die gaat komen.Op elke groep wordt er gezamenlijk ontbeten met de kinderen, wat bestaat uit: een kopje thee, ontbijtkoek en crackers met diversen aan beleg. |
10.00u | Verschoon ronde: De kinderen krijgen een schone luier. Er is ook aandacht voor zindelijkheidstraining. Kinderen kunnen op het toilet oefenen. Kinderen die al zindelijk zijn gaan zoveel mogelijk zelfstandig naar het toilet. |
10.15u | Activiteiten: Start van de activiteiten of vrij spel binnen/buiten.Wanneer er activiteiten aangeboden worden door de medewerkers van de groep zijn kinderen vrij om hieraan deel te nemen. |
11.15u | Klaar maken voor het warme eten en slaap moment De kinderen krijgen een schone luier. Er is ook aandacht voor zindelijkheidstraining. Ook worden de kinderen daarna omgekleed zodat zij klaar zijn om na het eten naar bed te gaan. |
11.30u tot 12.00u | De warme maaltijd: De kinderen komen aan tafel zitten. Er wordt gezamenlijk gezongen, een verhaal voorgelezen of met elkaar gesproken over de belevenissen van die ochtend.Op iedere groep wordt er gezamenlijk warme maaltijd gegeten. We proberen zoveel mogelijk zelf te eten met een (plastic) lepel of vork. Tijdens het eten is er de ruimte om met elkaar te praten over de dag en alle belevenissen van de kinderen en de medewerkers. |
12.00u | Slapen of rusten : Kinderen die naar bed gaan om te slapen, worden nu gezamenlijk naar bed gebracht. Alle andere kinderen krijgen rond deze tijd een rustmoment aangeboden, waarbij er ruimte is voor een rustig muziekje, een boekje lezen, puzzelen en tekenen etc. De kinderen die een ochtend komen worden opgehaald, de kinderen die een middag komen worden gebracht. Dit haal en breng moment is tussen 12.00 u en 13.00 u. |
15.00u tot 15.15u | Terug op de groep: De kinderen komen uit bed. De kinderen krijgen een schone luier en kleden zich aan. Er is ook aandacht voor zindelijkheidstraining. Kinderen mogen op het toilet oefenen. Kinderen die al zindelijk zijn gaan zoveel mogelijk zelfstandig naar het toilet. |
15.30u tot 16.00u | Fruit eten: De kinderen komen aan tafel zitten. Er wordt gezamenlijk melk gedronken en fruit gegeten. De kinderen krijgen een bakje met verschillende soorten fruit, zodat zij kennis kunnen maken met de fruit soorten. |
16.00u | Vrij spelen: Ruimte voor activiteiten en vrij spel binnen of buiten. |
16.45u | Verschoonronde: De kinderen krijgen een schone luier. Er is ook aandacht voor zindelijkheidstraining. Kinderen mogen op het toilet oefenen. Kinderen die al zindelijk zijn gaan zoveel mogelijk zelfstandig naar het toilet. |
17.00u tot 18.00u | Vrij spelen: Ruimte voor activiteiten en vrij spel binnen of buiten. |
17.00u tot 18.00u |
Ophalen: De kinderen worden opgehaald. Ouders ontvangen een overdracht. |